28 jan

De visie van de Bouwprofs Groep

Door Loretta

Het jaar 2022 is van start gegaan en dat is ook voor Bouwprofs een moment van reflectie. Onder de Bouwprofs Groep vallen zowel Bouwselect als Bouwpartners. Middels een interview geeft directeur Sipke Meindertsma een inkijkje op onze visie van de huidige tijd. Hij blikt terug op het afgelopen jaar en kijkt vooruit naar nieuwe kansen.

Hoe staan wij ervoor?

Terugkijkend op het afgelopen jaar… Waar te beginnen? Daar moet Sipke even over nadenken. Niet te lang, want vervolgens steekt hij al snel en positief van wal. Het afgelopen jaar heeft ons namelijk heel veel gebracht. Naast financiële en materiële groei noemt Sipke onze geestelijke groei als veel belangrijker. We hebben veel geleerd en nog steeds worden we als bedrijf steeds beter. ‘Als we nu de stip terugzetten naar januari vorig jaar, dan hebben we inmiddels weer een enorme stap gemaakt. We hoeven ons als bedrijf niet te schamen’. 

Een nieuwe website, veranderingen in onze media-uitingen en steeds zichtbaarder in de markt. Het online bezoekersaantal zit in de lift en, niet zo uitbundig als andere jaren, maar ook het aantal werkenden stijgt nog steeds. Naast deze mooie resultaten die we blijven behalen maakt Bouwprofs ook interne veranderingen door. Zo is het Service Center ontstaan, HelloFlex wordt geïmplementeerd en we zijn overgestapt naar een nieuw beoordelingssysteem. Allemaal stappen in de verdere professionalisering van het bedrijf. 

Spannende tijden

Over de ontwikkelingen in de bouw het afgelopen jaar… daarvan zit je niet rustig op je stoel, zegt Sipke. De heftige markt zal niemand ontgaan zijn, en natuurlijk maken ook wij ons daar zorgen over. Vlak voor het moment van interviewen trok Sipke nog een brief open over de prijsstijgingen van materialen en die zijn niet mals. Zijn visie op deze ontwikkelingen is dan ook heel duidelijk.  “Als het afgelopen jaar al hectisch was, dan kan ik hoogstens zeggen dat we voor 2022 de overtreffende trap van uitdaging kunnen verwachten. Waarom? Door het tekort aan zowel mensen als bouwmaterialen, de enorme vraag naar woningen en het tempo waarin gebouwd kan worden. De huizenprijzen blijven stijgen, de inflatie stijgt… De oververhitting wordt nog gekker. Laat ik het zo zeggen: de race naar boven gaat nog gekker, sneller en nog steiler.” Hoe wij dit gaan ervaren als uitzend- en detacheringsbureau, dat gaan we merken. Sipke maakt de vergelijking met de beurskoersen. Als jij weet wat de AEX over een week gaat doen, dan ben je goud waard. Hoogstens kunnen we verwachtingen noemen, maar het kan ook omslaan. Het zijn economisch instabiele tijden en we zullen ons moeten wapenen tegen en voorbereiden op een uitdagende periode. Het is spannend.

De Bouwprofs Groep kijkt vooruit

Als bedrijf durft Sipke wel te zeggen dat wij hier sterk in staan. We hebben genoeg kritisch vermogen aan boord, ook voor deze tijden. Daarbij zien wij natuurlijk veel kansen voor het komende jaar. Tijden van onzekerheid betekent ook meer vraag naar onze diensten. De economische instabiliteit blijft voorlopig nog, evenals de schaarste van het personeel. Met deze mismatch op de markt kunnen wij als bemiddelaar een goede ondersteuning bieden. Flexwerkers en zzp’ers zijn tegenwoordig meer gebaat bij een goede bemiddeling met een uitzendbureau. Zo gaan we steeds meer richting een Amerikaans model van flexibel arbeidsrecht. 

Een stille revolutie

De enorme stijging van zzp’ers is inmiddels een stille revolutie op de arbeidsmarkt te noemen. Hier haakt Bouwprofs Interim direct op in. Zo zijn we heel actief bezig met ons tussenkomstmodel, een uniek aanbod waarmee wij de risico’s omtrent de wka wegnemen bij de opdrachtgever. Naast de vruchten die wij hiervan plukken, werken wij ontzettend hard aan onze zichtbaarheid. In de strijd om goed personeel te vinden en aan ons te binden pakken wij groots uit met commerciële acties zoals het aanbieden van een wereldreis of de Bouwselect studiedeal. We creëren onze eigen kansen en zorgen dat we deze goed benutten. Bellen, trainingen, sponsoring, coaching… We blijven hierin heel actief en kijken continu naar hoe we onszelf kunnen verbeteren.

Begin altijd bij jezelf

Jezelf verbeteren, dat is precies wat Sipke zou willen meegeven aan een ieder die dit leest: “Kijk eerst naar jezelf voordat je de wereld gaat verwijten; die kun je niet veranderen, jezelf wel en daar ligt de basis.” De Bouwprofs Groep is niet zo’n bedrijf dat achterover hangt en het wel ziet gebeuren. Wij gaan 2022 in door te kijken: wat kunnen wij zelf anders doen om te zorgen dat we toch die kandidaat binnen krijgen? Daar gaan we voor!

Het interview met Sipke wordt afgesloten met de vraag of er nog onbesproken onderwerpen zijn. ‘Is er iets waar we het nog niet over gehad hebben maar jij wel belangrijk vindt om te noemen?’

“Dat jij het heel goed doet” (dit zegt hij tegen de interviewer Loretta, die sinds september een nieuwe rots in de branding is op de afdeling marketing). Een sprekend antwoord voor de Bouwprofs Groep en voor de positiviteit waar we ook in het nieuwe jaar weer hard aan blijven werken.