Wat coaching kan opleveren

Door: Jopie Dragt en Sjoerd

Zo nu en dan komt het voor: op papier lijken bedrijf en kandidaat een perfecte match, maar in de dagelijkse praktijk voldoet de werknemer niet helemaal aan de verwachtingen. Het overkwam Jopie Dragt, directeur van Dragt Houtkonstrukties en zijn medewerker Sjoerd, via Bouwselect gedetacheerd als werkvoorbereider / tekenaar. Een door Bouwselect aangeboden coachingstraject zorgde ervoor de werkgever en werknemer nu wél tevreden zijn.
Toen Sjoerd in 2010 bij Dragt begon, waren de verwachtingen hooggespannen. Te hoog, bleek al gauw. Hoewel zijn CV naadloos aansluit op de vacature en met name Sjoerds ervaring aansprak, liep het niet. Te weinig productie, volgens werkgever. In het diepe gegooid, aldus werknemer.

Gesprekken zorgden niet voor de gewenste veranderingen

“Het kwam op het punt dat ik dacht: dan moeten we maar afscheid van elkaar nemen”, vertelt Dragt. “Maar tegelijkertijd vond ik dat zonde, want ik zag wel degelijk potentie in hem.” Ook Sjoerd vond dat er iets moest veranderen: “Anders was het einde oefening. Ik wilde er alles aan doen om mezelf te verbeteren, want ik zag zelf ook dat ik veel meer kon dan ik liet zien. En ik wilde mijn baan niet kwijt: bij Dragt liggen veel kansen, het is een mooi bedrijf.”

Zelfverzekerder aan het werk

Bouwselect bood Sjoerd een coachingstraject aan. Samen met zijn coach ontdekte Sjoerd waar het probleem lag. Het was voornamelijk gebrek aan geloof in zichzelf. “Dan had ik bijvoorbeeld een week prima gewerkt, maar op vrijdag gingen er een paar dingetjes mis. Ik kreeg dan meteen een slecht gevoel over de hele week en legde mezelf de druk op om de volgende week nog meer mijn best te doen. Maar dat werkte averechts: ik ging alleen maar slechter presteren.” Ook had Sjoerd moeite met contact met klanten. Hij vertrouwde zichzelf niet, was bang dat hij aan de telefoon slecht over zou komen. Het was Dragt ook al opgevallen: “Communicatief was hij niet sterk. Naar buiten treden vond hij moeilijk en hij had een drempel om met klanten te telefoneren. Ook op mij stapte hij moeilijk af.” In de coachingsgesprekken leerde Sjoerd zaken beter in perspectief te plaatsen en acties niet langer uit te stellen. Zijn kijk op zijn eigen functioneren werd positiever en hij kon met meer zelfverzekerdheid aan het werk. Dragt over hoe zijn medewerker is veranderd: “De omgang met Sjoerd is beter. Hij treedt kordater op, op de werkvloer en naar de klant. Ook zijn productie is flink verhoogd. Natuurlijk merk ik soms nog wel dat hij ergens te zwaar over denkt. Maar we weten nu hoe we daarover moeten praten. Het vertrouwen in hem is terug.”

Blij met de uitkomst

Sjoerd zou eenieder in dezelfde situatie aanraden om coaching te ondergaan. “Het zijn vaak kleine dingetjes in de manier van denken die je moet aanpassen. Een coach legt daar precies de vinger op. “ Werkgever en werknemer zijn tevreden over hoe Bouwselect deze situatie heeft aangepakt. “Het is een werving- en selectiebureau dat laagdrempelig te benaderen is en er wordt goed meegedacht”, zegt Dragt hierover. Sjoerd: “Bouwselect heeft alles gedaan wat ze konden doen. Ik ben blij met de uitkomst en ga weer met een goed gevoel naar mijn werk.”