16 apr
Blog

Hoe de bouw omgaat met de coronacrisis

Door Dennis Pettinga

Dat de corona crisis veel sectoren heeft geraakt, is geen nieuws meer. Ook de bouw is aan vele veranderingen onderhevig. Toch biedt deze crisis ook kansen en alternatieven die de bouw doen wakker schudden. 

Corona initiatieven binnen de bouw

Van bouwhelmen met veiligheidskap, handgel en handschoenen op de bouwplaats. De bouw houdt zich uiteraard zoveel mogelijk aan de richtlijnen van het RIVM. Bouwbedrijven stimuleren hun personeel om zoveel mogelijk met eigen vervoer naar de bouwplaats te komen, zodat men niet met teveel mensen in een busje zit. Ook zelf geproduceerde helmen met plastic schermen dienen sinds kort als mondkapje binnen de bouw, naar een initiatief vanuit Bouwgroep Dijkstra Draisma

1,5 meter economie op de bouwplaats

De 1,5 meter economie wordt meer en meer de standaard, waardoor initiatieven als deze geen tijdelijke, maar een serieuze lange termijn oplossing worden. Naast innovatieve initiatieven is dit bij uitstek de periode om het gezonde verstand te gebruiken. Sommige zaken moeten we simpelweg op een andere manier doen om de 1,5 meter afstand te bewaren. Schaften gebeurt vooral buiten en gezamenlijk gereedschap moet goed ontsmet worden. Ook kan dit inhouden dat je elkaar geen gereedschap meer aangeeft, maar dat je het nu zelf moet pakken. Hoe onhandig dat soms ook is. Daarnaast wordt werken in vaste groepen aangemoedigd, om contact te beperken. 

Efficiënt video solliciteren

Van communiceren op de bouwplaats gaan we naar communiceren binnen de kantoormuren. Zoals in een eerdere blog aangegeven is videobellen het nieuwe communiceren. Door deze manier van communiceren worden de zogenoemde ‘onzingesprekken’ vermeden. Vergaderen ging (naarmate iedereen op de hoogte was van de werking van de programma’s) nog nooit zo efficiënt. Video solliciteren heeft daarnaast het voordeel dat dit het zogenaamde ‘ghosting’ vermindert. Vooral jongere generaties hebben ervaren een hoge drempel met een een fysiek sollicitatiegesprek door het vele digitaal contact dat ze hebben. Door videosolliciteren ook na de crisis in te zetten, vinden we aansluiting met deze doelgroep. 

Corona maatregelen binnen Bouwselect

De huidige situatie heeft ook effect op de manieren van communiceren binnen Bouwselect. Dit houdt in dat videosolliciteren meer de standaard wordt, maar dat onze account specialisten daarnaast nog steeds bedrijfsbezoeken doen. Uiteraard wel op gepaste afstand en op een aangepaste manier.

Lees meer over dit onderwerp:

Videosolliciteren via Skype of WhatsApp: zo doe je dat!
Coronabeleid Bouwselect

Wil je meer van onze blogs over de bouw lezen? Bezoek dan regelmatig onze actuele nieuws/blogpagina en houd onze social media kanalen in de gaten!