Maak van Social Return on Investment een kracht

Door: Jan Joris Groenewold

Dat de overheid bij een aanbesteding geregeld de verplichting stelt om langdurig werklozen of mensen met een arbeidshandicap in te zetten, schrikt veel bedrijven af. Maar: Social Return on Invenstment (SROI) hoeft geen blok aan het been te zijn. Sterker nog: het kan een kracht worden, als je het maar op de juiste manier aanpakt, legt accountspecialist Jan Joris Groenewold uit.

SROI is een trend die uit de VS is komen overwaaien. Het doel van de overheid is om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans op werk(ervaring) te geven. Wil je als bedrijf een aanbesteding winnen, dan zul je met een goed plan moeten komen. Vanuit Bouwselect ondersteunt Groenewold bedrijven bij het maken en uitvoeren van zo’n SROI-plan. “Welke mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kun je voor het specifieke project inzetten, waar vind je die en wat voor mogelijkheden zijn er voor dit personeel na afloop van het project. Over dat soort zaken denkt Bouwselect mee. Omdat SROI in allerlei vormen voorkomt, is een gespecialiseerde sparringpartner voor veel bedrijven een welkome aanvulling. Daarnaast verzorgt Bouwselect ook de werving. Wij gaan op zoek naar mensen die vallen onder de norm van SROI maar die niet onderdoen voor andere werknemers en die graag aan de slag willen.”

Vakmannen
Daar heeft Groenewold meteen de angst van veel bedrijven te pakken. Word je door deze verplichting niet gedwongen met personeel te werken dat niet of minder vaardig is en misschien wel niet zo’n zin heeft om te werken? Nee dus. Als je goed zoekt, zijn er in de kaartenbak van het UWV veel geschikte mensen te vinden. Als voorbeeld noemt Groenewold de bouw van een afvalstation in Havelte, een project van BAM Wegen. “Een van de aanbestedingsvoorwaarden was een bepaald percentage inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bouwselect heeft een aantal grondwerkers gevonden dat werkloos was geworden door de crisis. Deze mensen hadden jarenlang een vaste baan gehad, maar kwamen door de economische situatie in het uitzendwerk terecht en vervolgens in de bijstand. Dit waren vakmannen die graag wilden werken.”

Een ander voorbeeld is dat van een jonge man die kort na zijn afstuderen een zwaar auto-ongeluk kreeg en door zijn revalidatie lang uit het arbeidsproces raakte. “Dat zorgde voor een afstand tot de arbeidsmarkt. Terwijl deze jongen een fantastische opleiding had. Bouwselect heeft hem in het kader van SROI op een project geplaatst bij Ingenieursbureau Arcadis. Zo kreeg hij werkervaring en kon hij aan zijn CV bouwen”, vertelt Groenewold. Een andere medewerkster van dit project werkt inmiddels vast bij Arcadis. Dankzij Social Return on Investment kon zij doorstromen naar een reguliere baan binnen het team dat in opdracht van de NAM de bevingsschade behandelt.

Maatschappelijk gezicht
En die voorbeelden  maken meteen duidelijk dat SROI meer is dan alleen het voldoen aan een eis van de overheid om een opdracht binnen te halen. Groenewold: “Je geeft er ook een maatschappelijk gezicht aan je onderneming mee. Personeel inzetten dat een handicap heeft of werkloos is, hoeft geen last te zijn. Het kan juist een kracht zijn. Bouwselect helpt je erbij om die schijnbare last om te zetten naar een constructieve, werkbare situatie, die werkgever en werknemer voordeel opleveren.”